RVIVIAI.E
o35
(RODSmm
il m
K 5ol

L oc®

NE

T



Why China Envies Russia's Media

January 10, 2017 | Volume 10 | Issue 2
Pal Nyiri

In the wake of Brexit and the recent revelations on Russia’s role in the U.S. election,
talk intensified among politicians and analysts in the West about the influence of
Russian media. Beyond hacking and fake news stories spread online, Russia Today
(RT), the satellite television targeting viewers around the world, is being recognized
as an effective weapon in what Western critics see as a deliberate disinformation
campaign by the Russian government intended to sow distrust among European and
North American viewers towards their political systems. RT’s YouTube channel
advertises itself as the “most watched news network on YouTube: over 4 billion
views.” The argument goes that RT is so good at presenting conspiracy theories as
legitimate alternative views on world events—such as that it was the Ukrainian army
that shot down the Malaysian Airlines Flight 17 in 2014—that, while they might not
believe these versions fully, they come to see mainstream Western media as biased
and one-sided. It has also successfully engaged in character assassinations of
unfriendly Western politicians and Russian exiles. Some EU politicians have called
for coordinated campaigns to debunk Russian stories in Eastern European media. At
one point, RT’s British bank account was frozen. Ultimately, however, some fear that
the EU might end up as the weaker party in an information war.



https://globalejournal.org/index.php/contributors/pal-nyiri
http://www.nytimes.com/2017/01/07/world/europe/russias-rt-the-network-implicated-in-us-election-meddling.html?smprod=nytcore-ipad&smid=nytcore-ipad-share&_r=0

Reportedly, the Chinese government envies RT's ability to shape international
opinion and to instill fear in its opponents. Usually, for Chinese officials, Russia is a
cautionary tale of China’s erstwhile Big Brother that has now been brought down
and humiliated. Thus they marvel at the fear Russia’s media has generated in
Europe. By comparison, the Chinese government’s efforts to present an “alternative
voice,” primarily through the satellite network CCTV, have yet to be taken seriously.
Despite China’s far greater success in building up political and economic power,
opponents of liberal democracy worldwide look to Russia, not China.

The Chinese government has spent a lot of money, probably much more than
Russia—the precise amount cannot be verified, but one oft-quoted figure is
$5.5bn—on promoting the overseas expansion of China’s state media, especially in
English. The justification for this has been very similar to that behind RT’s global
operations: to strengthen “China’s voice” in a global news coverage seen as
monopolized by the West and expand its geographical footprint, not just in Europe



but also Africa and Asia. At a time when Western media’s foreign networks have
been shrinking, those of China’s Xinhua News Agency, People’s Daily, and CCTV
have been expanding rapidly, and English-language news production, from print to
broadcast to online, has ballooned. Yet, there are few indicators that foreigners
actually read or watch. By and large, these networks are still seen as mere
propaganda outlets, while RT, with much less funding, has garnered some credibility
as an actual alternative to CNN or BBC.

Why is this? For one thing, CCTV has not been able to attract media personalities of
the stature of Larry King or Ed Schultz, who now host shows on RT. For another, it
has not come close either to the provocative content of RT's reporting nor to the
lively format of its studio talk shows. According to a Chinese journalist who has
worked for an RT subsidiary, RT’s advantage is not better reporting or technology
but a more flexible operation and a young staff (the editor-in-chief, Margarita
Simonyan, is 36) that is attuned to the interests, tastes, and language of younger
Western audiences and apt at using social media. RT's popularity rides the same
wave of discontent that has benefited “alt-right” American websites such as
Breitbart News. In contrast, CCTV and other Chinese media are hobbled by many
layers of editors and bureaucrats, averse to any risk of antagonizing Communist
Party officials. Provocative content that strays too far from the foreign ministry’s
position would land editors in trouble: this encourages caution and self-censorship.



Besides, compared to their Russian counterparts, Chinese journalists tend to have
less familiarity with foreign countries and weaker social networks abroad. This is
both because of budget and regulatory restrictions and because most see foreign
postings as only a stepping stone towards promotion back in China. The more
ambitious or colorful tend to quit foreign correspondence in disappointment, turn
their energies from news reporting to explicating the “Chinese position,” or adopt a
blander style and blend in.

RT’s popularity rides the same wave of discontent that has benefited “alt-right”
American websites such as Breitbart News.

So, counterintuitively, one reason CCTV is less successful as a propaganda tool is
that it is less outrageous than RT. But, to be fair, neither Russian nor Chinese media
abroad can be reduced to its propaganda function. Although they have yet to convey
a “Chinese angle” on world news to foreign audiences, Chinese journalists are in a
position to provide people in China with unprecedented access to first-hand
accounts to the world at a crucial time of increased global engagement. Many of
them, whether they identify with the official vision of fighting against Western media
hegemony or make fun of it, take this role seriously. Yet censorship, a perceived lack
of domestic interest in in-depth stories, incomplete familiarity with foreign societies,
and organizational shortcomings combine to dampen the impact of their reporting.
So far, China’s global media presence has far less to show for its money than that of
its more modest Russian counterpart.

WHO POSES
- THE GREATER
NUCLEAR
THREAT™?

[ INEWS QUESTION

RT.COM



The author's book, Reporting for China: How Chinese Correspondents Work with the
World (2017), is available from the University of Washington Press.

Tags

media

news

Russia

Pal Nyiri is a professor of anthropology and history at the Vrije Universiteit,
Amsterdam.

View PDF


http://www.washington.edu/uwpress/search/books/NYIREP.html
https://globalejournal.org/index.php/global-e/tags/media
https://globalejournal.org/index.php/global-e/tags/news
https://globalejournal.org/index.php/global-e/tags/russia
https://globalejournal.org/index.php/print/pdf/node/2741

